Statut Chrześcijańskiej Fundacji Semeia
- Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja pod nazwą Chrześcijańska Fundacja „SEMEIA”, zwana dalej Fundacją, działa
na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach ( t. j. Dz. U z 2016 roku, poz. 40), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873 z późniejszymi zmianami) oraz postanowień niniejszego Statutu. - Fundacja została ustanowiona przez Ryszarda Podstołowicza oraz Macieja Tabora – zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym Repertorium A numer 8242/2020 sporządzonym przed notariuszem Pawłem Studzińskim, prowadzącym Kancelarię Notarialną
w Tarnowie, ul. Konarskiego 9, w dniu 21 września 2020 roku.
§ 2.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Bochnia.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym
w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw rodziny, pracy i polityki społecznej.
- Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, przystępować do spółek i współpracować
z innymi fundacjami. - Fundacja może używać pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- Symbole, loga i nazwa Fundacji podlegają ochronie prawnej.
§ 4.
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji jej celów.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 5.
Fundacja została powołana w celach:
- Działalności ewangelizacyjnej;
- Działalności w zakresie formacji chrześcijańskiej;
- Działalności wspomagającej rozwój kościołów i wspólnot chrześcijańskich;
- Prowadzenia ośrodków spotkań, modlitwy, ewangelizacji, nauki i kultury;
- Promowania kultury spotkania i dialogu w przestrzeni publicznej;
- Działalności na rzecz integracji społeczności lokalnych;
- Promocji kultury zakorzenionej w tradycji chrześcijańskiej;
- Działalności na rzecz małżeństwa, rodziny i rodzicielstwa;
- Działalności na rzecz nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
- Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych osób i ich rodzin;
- Działalności charytatywnej;
- Działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- Promocji i organizacji wolontariatu;
- Przeciwdziałania patologiom społecznym;
- Działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- Działalności na rzecz resocjalizacji osadzonych w zakładach karnych oraz w innych jednostkach penitencjarnych;
- Działalności na rzecz reintegracji społecznej oraz organizacji pomocy postpenitencjarnej osobom zwalnianym z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz ich najbliższym.
§ 6.
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie i finansowanie wydarzeń o charakterze ewangelizacyjno-formacyjnym,
- organizowanie i finansowanie miejsc modlitwy i formacji,
- organizowanie i finansowanie kursów, szkoleń, seminariów, mityngów, wykładów
i warsztatów związanych z działalnością statutową fundacji w kraju i zagranicą, - organizowanie i finansowanie konferencji, koncertów, występów, wystaw, wernisaży prac, promocji książek w kraju i zagranicą,
- przekazywanie środków dla Kościołów, wspólnot, związków religijnych, kościelnych osób prawnych,
- organizowanie i finansowanie obozów, rekolekcji i warsztatów formacyjno-wypoczynkowych;
- organizowanie festynów i imprez o charakterze charytatywnym,
- prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych,
- finansowanie wydatków związanych z nabywaniem książek, fachowej prasy, pomocy edukacyjnych i programów komputerowych,
- finansowanie leczenia i rehabilitacji osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
- pomaganie rodzinom dotkniętym kryzysem, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci znajdujących się w tych rodzinach,
- wspieranie organizacji publicznych i pozarządowych działających w obszarze pomocy dzieciom, rodzinie, kulturze,
- współpracę z administracją rządową i samorządową poprzez udział
w rządowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych programach profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii, pomocy dla osób bezdomnych oraz bezrobotnych poszukujących pracy, - organizację wolontariatu na rzecz osadzonych w zakładach karnych,
- realizację projektów wspierających resocjalizację osadzonych w zakładach karnych,
- podejmowanie inicjatyw służących pomocy postpenitencjarnej oraz reintegracji społecznej byłych osadzonych po opuszczeniu zakładu karnego,
- prowadzenie poradnictwa indywidualnego, rodzinnego i grupowego
o charakterze psychologicznym i psychoterapeutycznym, z uwzględnieniem interwencji kryzysowej, - dofinansowywanie przedsięwzięć służących podnoszeniu lub uzyskiwaniu kwalifikacji przez członków Fundacji i pracowników Biura Fundacji.
2. Zakres gospodarczego działania Fundacji obejmuje według Polskiej Klasyfikacji Działalności:
- stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z),
- wydawanie książek (PKD 58.11.Z),
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),
- pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z),
- działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
(PKD 59.11.Z), - działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo
i programami telewizyjnymi (PKD 59.12.Z), - działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
(PKD 59.13.Z), - działalność związana z projekcją filmów (PKD 59.14.Z),
- działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z),
- reprodukcja zapisanych nośników informacji (PKD 18.20.Z),
- przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z),
- działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z),
- działalność agencji informacyjnych (PKD 63.91.Z),
- pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 63.99.Z),
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z),
- działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z),
- pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji (PKD 73.12.A),
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych (PKD 73.12.B),
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (PKD 73.12.C),
- pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (PKD 73.12.D),
- działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z),
- działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z),
- działalność związana z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z),
- pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z),
- dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKD 77.40.Z),
- wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura (PKD 82.19.Z),
- działalność związana z pakowaniem (PKD 82.92.Z),
- pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 82.99.Z),
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
- działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z),
- działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z),
- działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z),
- działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
- artystyczna i literacka działalność twórcza (PKD 90.03.Z),
- działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z),
- pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z),
- sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z),
- sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z),
- sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.62.Z),
- sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona
w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.63.Z) - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.19.Z),
- sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach
(PKD 47.89.Z), - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z),
- działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A),
- kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z),
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z).
3. Jeśli do prowadzenia któregokolwiek z przedmiotów działalności wymagane jest spełnienie dodatkowych warunków i/lub uzyskanie zezwolenia/koncesji/zgody działalność ta może być prowadzona po spełnieniu takich warunków i/lub uzyskaniu zezwolenia/koncesji/zgody.
4. Fundacja dla osiągnięcia swoich celów może wspierać technicznie, szkoleniowo, informacyjnie i finansowo organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 7.
- Majątek Fundacji tworzy fundusz założycielski w kwocie 2.000 (słownie: dwa tysiące) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Fundusz założycielski jest przeznaczony w kwocie 1.000,00 (słownie: jeden tysiąc) złotych na prowadzenie działalności statutowej oraz 1.000,00 (słownie: jeden tysiąc) złotych na prowadzenie działalności gospodarczej.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Fundacja nie ma prawa:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać majątkiem Fundacji zobowiązań Fundatorów, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związkach małżeńskich albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa i powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi,
- przekazywać majątku Fundacji bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach na rzecz Fundatorów, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji i ich bliskich na innych zasadach niż w stosunku do osób trzecich. Nie dotyczy to sytuacji, w której wykorzystanie majątku na rzecz tych osób wynika bezpośrednio z celu statutowego Fundacji,
- wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz Fundatorów, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów,
w których uczestniczą Fundatorzy, członkowie organów Fundacji i pracownicy Fundacji, albo ich osoby bliskie.
§ 8.
- Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
- wpłat Fundatorów i innych świadczeń,
- darowizn, spadków i zapisów,
- dotacji i subwencji osób prawnych,
- dochodów ze zbiórek lub imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- dochodów z praw majątkowych przekazanych Fundacji,
- odsetek bankowych,
- obligacji,
- funduszy inwestycyjnych,
- dochodów z działalności gospodarczej.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
- Dochody pochodzące z darowizn oraz z dziedziczenia mogą być użyte na realizację celów Fundacji z poszanowaniem woli spadkodawców i darczyńców.
- Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny (jednorazowej lub łącznej) w wysokości, co najmniej 1.000 zł (jeden tysiąc złotych), uzyskują tytuł sponsora Fundacji, jeśli wyrażą takie życzenie.
- Tytuł sponsora Fundacji ma charakter osobisty.
Rozdział IV
Organy i sposób zorganizowania
§ 9.
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
Rada Fundacji
§ 10.
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym, opiniującym i kontrolnym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z 3 do 5 członków. Radę Fundacji powołują uchwałą Fundatorzy.
- Rada powoływana jest na czas nieokreślony i może być decyzją Fundatorów lub ich Pełnomocnika w każdym czasie odwołana w całości lub w odniesieniu do każdego z jej członków.
- W razie odwołania Rady w całości nowy skład Rady uchwałą powołują Fundatorzy.
- Fundatorzy z mocy Statutu mają prawo powołać siebie w każdym czasie w skład Rady Fundacji .
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- rezygnacji zgłoszonej pisemnie do Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Rady,
- odwołania przez Fundatorów.
- Członkowie Rady:
- nie mogą łączyć udziału w niej z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, - nie mogą być związani z Fundacją stosunkiem pracy.
- Członkowie Rady Fundacji pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, przy czym mogą otrzymać
z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów. - W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, w skład Zarządu Fundacji lub nawiązania przez niego z Fundacją stosunku pracy, członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu – odpowiednio: na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Uzupełnienie składu Rady Fundacji następuje na podstawie uchwały Rady podjętej bezwzględną większością głosów.
§ 11.
- Do zadań Rady należy, w szczególności:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesów Zarządu,
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu Członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji; zakres zmian w statucie może obejmować także rozszerzenie lub konkretyzację celów Fundacji oraz sposobów ich realizacji,
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Fundatorów lub Zarząd Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów,
- wybór pełnomocnika reprezentującego Fundację przy czynnościach prawnych dokonywanych z członkami Zarządu Fundacji,
- W celach wykonywania swoich zadań kontrolnych Rada uprawniona jest do żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji i żądania od członków Zarządu złożenia wyjaśnień pisemnych i ustnych.
§ 12.
- Pierwsze posiedzenie Rady zwołują Fundatorzy. Na posiedzeniu tym Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz
w roku. - Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Fundatorów, lub Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów.
W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego, z wyjątkiem uchwał dotyczących zmian w statucie Fundacji, połączenia i likwidacji Fundacji, które dla swej ważności wymagają uchwał podjętych bezwzględną większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, z tym, że w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu, Fundatorów, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
- Do udziału w posiedzeniach Rady Fundacji mogą być zaproszone osoby i przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, a ich udział w posiedzeniach ma charakter doradczy.
- W przypadku niemożności pełnienia funkcji przez Przewodniczącego Rady, powołuje ona ze swego grona inną osobę do sprawowania tej funkcji.
- Członkowie Rady mogą działać za pośrednictwem swoich pełnomocników.
- Rada może przyjąć regulamin swojej działalności
Zarząd
§ 13.
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż 3 osób, w tym Prezesa i Wiceprezesów, powoływanych i odwoływanych przez Radę Fundacji w drodze uchwały, na okres 3 lat,
po zatwierdzeniu przez Fundatorów lub działającego w ich imieniu Pełnomocnika. - Członek Zarządu może zostać odwołany przez organ, który go powołał.
- Fundator może być członkiem Zarządu.
- Jeżeli z upływem kadencji nowy skład Zarządu nie jest powołany, dotychczasowy Zarząd pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nowy Zarząd. W razie zmian w składzie Zarządu w ciągu kadencji okres pełnienia funkcji przez nowo powołanych członków kończy się z upływem kadencji całego Zarządu.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Pierwszy skład Zarządu Fundatorzy powołują uchwałą na okres 3 lat; członkowie tak powołanego zarządu wskazują Prezesa i Wiceprezesów.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą odwołania, rezygnacji bądź śmierci członka Zarządu.
- Rada Fundacji może odwołać członka Zarządu w każdym czasie.
- Odwołanie członka Zarządu następuje w szczególności w razie:
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- prowadzenia działań niezgodnych ze statutem Fundacji,
- podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu,
- choroby, ułomności, utraty sił powodującej niezdolność do sprawowania funkcji,
- nienależytego wypełniania funkcji członka.
§ 14.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz zgodnie z przyjętymi zasadami,
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- zarządzanie majątkiem Fundacji,
- ustalanie wymiaru zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia dla pracowników Fundacji, zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia oraz zwrotu wydatków poniesionych przez wolontariuszy,
- powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych Fundacji,
- ustanawianie nagród, wyróżnień, odznaczeń i innych form uhonorowania osób zasłużonych dla idei i celów Fundacji,
- składanie wniosków do Rady Fundacji o zmianę statutu,
- wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie i likwidację Fundacji,
- przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów.
- Zarząd zobowiązany jest do 31 marca roku następnego przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji za rok poprzedni. Pierwszym rokiem obrachunkowym jest rok 2020.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes.
§ 15.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną,
a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem. - O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków organu, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. - Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy, a ich wynagrodzenie ustala Rada Fundacji.
- Przy czynnościach prawnych pomiędzy Fundacją a członkami Zarządu Fundację reprezentuje pełnomocnik wybrany uchwałą Rady.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 16.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2, składa Prezes Zarządu działający samodzielnie lub dwóch Wiceprezesów Zarządu działających łącznie lub Wiceprezes Zarządu wspólnie z odpowiednio umocowanym Pełnomocnikiem.
- Złożenie oświadczenia woli obejmującego rozporządzenie prawem lub zaciągnięcie zobowiązania o wartości przekraczającej 20.000,00 (słownie: dwadzieścia tysięcy) złotych wymaga uprzedniej i pisemnej zgody dwóch członków Rady, w tym Przewodniczącego Rady.
- Oświadczenia składane Fundacji może przyjmować jednoosobowo Członek Zarządu lub Pełnomocnik Fundacji.
Rozdział V
Działalność gospodarcza Fundacji
§ 17.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
- Decyzję o rozpoczęciu i przedmiocie działalności gospodarczej zastrzega się do kompetencji Zarządu, który podejmuje w tym zakresie decyzję w formie uchwały.
- Rozszerzenie przedmiotu działalności gospodarczej Fundacji możliwe jest na podstawie Uchwały Zarządu Fundacji.
- Działalność gospodarcza nie wymaga organizacyjnego wyodrębnienia w formie zakładu, może być prowadzona bezpośrednio przez Fundację.
- Wszelkie dochody pochodzące z działalności gospodarczej przeznacza się na realizację celów statutowych.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji.
Postanowienia końcowe
§ 18.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji bezwzględną większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania z tym, że w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
§ 19.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla bardziej efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada Fundacji, bezwzględną większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowani, z zastrzeżeniem, że w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
§ 20.
- Fundacja ulega likwidacji po osiągnięciu celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorem Fundacji jest Zarząd Fundacji lub wyznaczony przez niego Członek Zarządu.
- O likwidacji Fundacji, Zarząd Fundacji zawiadamia właściwe organy administracji państwowej.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji, bezwzględną większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
- W razie śmierci Fundatorów albo choroby, ułomności lub utraty sił powodujących trwałą niezdolność do wykonywania uprawnień wynikających ze statutu, ich uprawnienia wykonuje Rada Fundacji, chyba, że statut stanowi inaczej.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach, respektujących system wartości oparty na nauczaniu Kościoła katolickiego.
Tarnów, dnia 21 września 2020 roku